Training stress verminderen

Training stress verminderen

Schiet jij ook snel in de stress? En vraag je je weleens af waarom je nooit van je fouten leert en steeds maar weer over je eigen grenzen heen gaat? Misschien wéét je wel wanneer je moet stoppen, maar ‘moet je gewoon nog even verder’. Je schakelt je gevoel uit. En daar gaat het mis.

In de loop der jaren zijn we het contact met ons lichaam kwijtgeraakt. We vergeten te voelen, en schakelen dat gevoel uit. Dat is toch maar lastig, je moet nou eenmaal nog een heel programma afwerken voordat je mag ontspannen. Dan is dat overspoelende gevoel helemaal niet handig, je moet.

 

Stress en burn-out

Na een tijdje vertelt je lichaam je vanzelf dat het genoeg is geweest. Maar dan is het vaak al te laat. Je belandt in een burn-out of je raakt overspannen. Wist je trouwens dat je het woord overspannen heel letterlijk kunt opvatten? Mensen die overspannen zijn hebben verkrampte spieren. Hun lichaam spant zich aan, de schouders gaan omhoog, de vuisten zijn vaak gebald. Of ze gaan helemaal uit, voelen niets meer en alleen maar moe. Dat gebeurt bij een burn-out. Een duidelijker signaal van je lichaam naar je hoofd is er haast niet. De samenwerking is er juist niet op die momenten.

 

Wanneer je te lang stress ervaart, krijg je dus vanzelf fysieke klachten. De kunst is om die voor te zijn. Niet met je hoofd, maar met je gevoel. Je kunt namelijk leren om je stress te voelen, zodat je op tijd je grenzen kunt aangeven. Je lichaam vertelt je namelijk écht meer dan je hoofd.

 

Stressreductie

Stress en angst werken versmallend. Je kent het vast wel, dat je door de stress alleen op één ding tegelijk kunt focussen. Door te leren om de stress te herkennen bij jezelf, kun je ontdekken wat je moet doen om jezelf weer te verruimen. Zodat je weer aandacht kunt hebben voor anderen. Aandacht voor het grotere geheel. Je kunt weer ademen.

 

Lichaamsgerichte training

Maar eerst zul je je patronen moeten leren herkennen. Wanneer schakel jij je gevoel uit? Dat leer je tijdens onze lichaamsgerichte trainingen. Samen met andere deelnemers kom je in contact met jezelf. Door te voelen wat aanraking met je doet. Wat contact met een ander met jou doet. Maar ook wat het contact met jou met een ander doet. Dat is nodig om je patronen te doorbreken. En uiteindelijk te voelen wanneer je stress ervaart.

 

Ook zo'n training volgen?